drop organics

Srácok a rántott húson túl - 1. rész

életmódEszter Vadászi-Bakó

Néhány héttel ezelőtt olvastam a mindenmentes.hu-n egy bejegyzését arról, hogy hogyan lett vegán az egész család, mitöbb, hogy egyezteti össze Nóri a gluténmentes, 160g-os diétáját a vegán életmóddal (a cikkért KATT IDE). Akkor azt gondoltam, hogy na jó, még van mit fejlődnöm az otthoni konyhámban. Elkezdett nagyon érdekelni a növényekkel való főzés, de különleges ismereteim nem voltak a témában. Hogy lehetne a legszórakoztatóbb módon minél több információt megtudni a növényi alapú táplálkozásról, főzésről? Hát úgy, ha beszélgetek olyan emberekkel, akik rengeteg növényt esznek, és elmondják a tapasztalatikat, érzéseiket, praktikáikat ezzel kapcsolatban. Kiderült, hogy az ismerőseim között vannak srácok, akik nem esznek húst. Velük kezdtem a beszélgetéseket. 

Összességében nagyon élveztem ezeket a találkozásokat, mert nem csak a növényekről, hanem spiritualitásról, természetről, állatvédelemről, környezettudatosságról és egészségről is szó esett. Ezeknek a beszélgetéseknek a kivonatát adom közre blogbejegyzések formájában. Szeretném megmutatni, hogy ahány ember, annyi út, és annyi egyéni történet létezik, hívjuk bárminek is: vegán, vega, vegetáriánus, növényi alapú (plant-based) egészségtudatosan táplálkozó.

Rájöttem, hogy a plant-based világban számos ízletes, változatos, izgalmas, egészséges, tápanyagban dús étel rejtőzik. Csak fel kell fedeznem őket. Rajtam múlik, hogy milyen ételt rakok az asztalra nap mint nap. Ha finom, akkor nem számít, hogy van-e benne hús vagy sem. :) 

A célom, hogy ezekkel az egyéni történetekkel magamat és másokat is inspiráljak arra, hogy merjünk változtatni az egészségünk, a környezetünk érdekében. Rugaszkodjuk el a megszokott ételeinktől, és együnk több zöldséget és gyümölcsöt. A beszélgetések nyomán az én konyhám is átalakult egy kicsit. Erről is beszámolok hamarosan.

A fentieken túl betekintést nyerhetünk olyan egyéni történetekbe, amik lehet, hogy újnak, szokatlannak, vagy furcsának tűnnek, de minimum gondolkodásra késztetnek. A beszélgetések nyomán én is kénytelen voltam átgondolni és átértékelni néhány dolgot az életemben. Milyen jó, hogy az inspiráció ilyen könnyen működik. 

panel.jpeg

A fogyasztói társadalom problémáit nem fogom megoldani innen a számítógép mögül, de a saját életemben tehetek változtatásokat.

Szerintem:

  • sokkal több nyers zöldséget és gyümölcsöt kellene fogyasztanunk
  • egymás tisztelete és szeretete fontos (legyen szó emberekről, állatokról, növényekről, természetről)
  • ne vásároljuk annyit, inkább olvassuk el a polcainkon heverő könyveket
  • óriási mértékű a pazarlás, a szemét termelése
  • ha megtehetjük, bio zöldséget vegyünk

A cikkben szereplő fotókat Zoltán készítette, amit ezúton is köszönök neki. <3

FONTOS: az itt leírtak nem étrendi javaslatok. Ha radikálisan szeretnél változtatni a táplálkozási szokásaidon, előtte konzultálj a háziorvosoddal vagy dietetikusoddal.

Balázs

 Balázs 42 éves, angol tanár, jelenleg hallgató a Kaposvári Egyetem Fotográfia MA szakán.

Balázs 42 éves, angol tanár, jelenleg hallgató a Kaposvári Egyetem Fotográfia MA szakán.

Története 10 évvel ezelőtt kezdődött. Ekkor már harminc éves elmúlt, és a ma olyan jól ismert rutint végezte, azaz napi 14-16 órákat dolgozott: a reggeleket óraadó tanárként kezdte, utána folytatta az állandó munkahelyén, majd este magánórákat adott. Az első fordulópont akkor jött el, mikor egyik reggel munkába menet rendkívül rosszul érezte magát. Irány a kardiológus, kivizsgálás, 24 órás vérnyomásmérés. Az eredmény: akár 180/120 Hgmm-t mértek nappal, de szerencsére az éjszakai értékeivel nem volt gond. Az orvos szerint a stressz okozza a magas értékeket, és vérnyomáscsökkentő gyógyszer szedését javasolta. Balázs 1 év múlva visszament kontrollra, de a vérnyomása a folyamatos gyógyszerszedés mellett továbbra is magasnak bizonyult, plusz a vérvételen kiderült, hogy emelkedett húgysav szintje is. A doki javaslata: újabb vérnyomáscsökkentő gyógyszerek a meglévők mellé és javasolta az étrend módosítását is, azaz a belsőségek, kolbászfélék, hús mennyiségének csökkentését.

7-8 évvel ezelőtt Balázs úgy döntött, hogy kilép a versenyszférából, elege lett a véget nem érő megfeszített tempójú munkából. A stressz csökkentése tehát sikeres volt, viszont az étkezésére nem figyelt oda, és kevesebbet is sportolt. Már nem kellett öltönyt hordania minden nap, így az sem motiválta a fogyásban, hogy beleférjen. A kényelmes életmódnak köszönhetően a súlya gyorsan 107 kg-ra kúszott fel. Egy újabb vérvételnél a sok csillagozott, tartományon kívüli értéket látva realizálódott számára, hogy nagyon nem jó az irány. Elkezdett tudatosan kutakodni, hogy mi az, amin tudna változtatni.

Úgy döntöttem, hogy nem csak a sportolást helyezem előtérbe, hanem gyökeresen szeretném megváltoztatni az életmódomat is.

Itt kezdődött Balázs életében valami egészen új. Rengeteget olvasott a témában, és egy húsvéti időszak előtt a kezébe került Székely Bordeaux kis füzete: A böjtölés esszénus tudománya és a mértékletesség művészete. Mindig is foglalkoztatta a böjt spirituális része, vajon milyen lelkileg is teljesen átérezni a böjtöt? A füzetben is szereplő esszénus rend szigorú szabályok szerint étkezett a mindennapokban, ez inspirálta Balázst arra, hogy pár évvel ezelőtt egy januári hónapban különleges böjtöt végezzen el: 40 napon keresztül 1 grépfruitot evett ebédre és 1 grépfruitot evett vacsorára. A kísérlet következményeként Balázs ettől kezdve sokkal jobban figyelt a bevitt étel minőségére, mennyiségére és a napi étkezések számát is rugalmasabban kezelte. Eltelt némi idő, és végül eljutott oda, hogy naponta már csak egyszer étkezett, este hatkor, és akkor is nyers zöldséget vagy gyümölcsöt, továbbá nem dohányzott, és nem ivott alkoholt. Ezt 8 hónapon keresztül tartotta. Ezen időszak legfontosabb tapasztalta számára az volt, hogy átélte, lehet úgy élni, hogy nem függünk az ételtől.

Szabad voltam, nem voltam az étel rabja. Nem voltam ideges, nem volt bennem evéskényszer.

Eljutni odáig, hogy ne az éhség, a gumicukor, vagy a fehér kenyér irányítson, természetesen nem gyaloggalopp. Balázs elmondta, hogy a diéta következtében kiválóan érezte magát a bőrében, szinte szárnyalt, elmúlt a refluxa is.

Az életmódváltásom eredménye az lett, hogy elhagytam a vérnyomáscsökkentőket, gyógyszer nélkül is kb. 105/75 Hgmm a vérnyomásom, és 75 kg-ra fogytam.

Ami még érdekes volt számomra a beszélgetésben, hogy megemlítette, hogy a megérzései javultak, és újra elkezdett ezekre figyelni. Ez egyébként pont passzol arra, amit a legutóbbi Csernus könyvben is olvastam: többet kellene a megérzéseinkre hallgatni.

 Mégsem kellene annyit ennünk, mint amennyit eszünk?

Mégsem kellene annyit ennünk, mint amennyit eszünk?

A Hol tartasz most? kérdésre elmondta Balázs, hogy az utóbbi időben sikerült megint felszednie 20 kg-ot. De újra erőt vett magán, és a felesége támogatásával új étrendet kezdett el, amivel 9 kg-ot már leadott.

Jelenleg reggelire nem eszem semmit, ebédre és vacsorára pedig nyers zöldség vagy gyümölcs smoothie-t fogyasztok.

Hosszú távon szeretné elérni és megtartani az optimális testsúlyát. Szeretné magát függetleníteni a belső hangtól, hogy EGYÉL, ZABÁLJ, és az elmúlt évek bebizonyították számára, hogy ez lehetséges.

Tomi

Eredetileg Eszterrel beszélgettem, de kiderült, hogy a barátja is vegán, és szívesen válaszolna a kérdéseimre e-mailben. Így Tominak elküldtem őket, ez következik most. (Az Eszterrel készült interjút a csajos blogbejegyzésben később olvashatjátok.)

 Eszter, Tomi és a kutyusok. #vanlife

Eszter, Tomi és a kutyusok. #vanlife

Milyen szabályok szerint étkezel? 5 éve vagyok vegán, előtte 1 évig vegetáriánus voltam

A családod hogy viszonyul ehhez? Elfogadták és készítenek nekem külön ételt, amikor hazamegyek (már külön lakunk)

Mit reggelizel? Általában banán-zabpehely-mazsola :)

Hogy oldod meg a mindennapi étkezést? Sok gyümölcsöt eszek, ebédet általában valamilyen étteremben, este pedig főzünk a barátnőmmel.

Mit érzel magadon, milyen hatással volt rád az étrend bevezetése? Lelkileg jobban érzem magam, gyorsabban regenerálok (sportolás után), jobb a kedvem. Érzékenyebb a szaglásom. Nehezebben viselem el az emberek nemtörődömségét ha környezetvédelemről, állattartásról van szó :)

vegan_Flag_International.png

Tomi szerint a vegánság a mai fejlett világban erkölcsi minimum.

Mi az, amit mindenki (én is) könnyedén be tud építeni a mindennapokba? Sok zöldséget és gyümölcsöt kell fogyasztani, mert egyszerű és egészséges :)

Hogy neveled/fogod nevelni a gyerekeidet? Nem szeretnék gyerekeket. Ha mégis lesz, akkor a lehető legjobb tudásomat fogom neki átadni, de semmire nem fogom kényszeríteni.

Melyek a kedvenc ételeid? Szejtán, szója, indiai ízesítésű ételek, banán, szőlő, cseresznye és sok más gyümölcs :)

Ha nagyon éhes vagy, mit nassolsz? banán

Hol vásárolsz? Általában szupermarketekben, néha piacon, zöldségesnél.

Mit gondolsz a vegán életmódról? A vegánság szerintem a mai körülmények között a fejlett világban erkölcsi minimum. A környezetre gyakorolt (enyhébb) hatása miatt pedig minél gyorsabban kellene terjednie.

Ha valaki most kezd el ismerkedni a vegánsággal, hogy kezdje? Gary Yourofsky beszédével kezdeném, illetve neten gyűjtenék általános információkat, hogy mire érdemes odafigyelni. Igazából anno így kezdtem :)

Vannak titkos praktikáid, receptjeid, szokásaid? Mindig van nálam banán. Esküvőn, buliban, munkában. Így mindig minden körülmények között tudok rendesen enni :)

 

Folyt.köv. Zolival és Ádámmal.