drop organics

Diéta, fogyás, egészséges táplálkozás - avagy a kifli öl

Eszter Vadászi-Bakó

Már régóta szerettem volna megírni ezt a posztot, de most igazán aktuálissá vált, ugyanis az utóbbi időben több helyről is kaptam kérdéseket ezzel a témával kapcsolatban. Ez a kérdéskör végtelenül bonyolult, és nem célom egy mindent lefedő részletes tanulmány közlése. Ehelyett szeretnék kiemelni néhány dolgot, amit fontosnak tartok, amellett, hogy sok dolgot leegyszerűsítek a jobb érthetőség kedvéért.

Persze kérdezzetek bátran, bárkivel szívesen beszélgetek a részletekről.

AZ ÉTEL, AMIT MEGESZÜNK

Ez egy olyan téma, ami valójában egy külön szakma, számos vaskos könyvet írtak róla, és interneten is rengeteget lehet olvasni róla. Ezért csak pár dolog dióhéjban.

Alaptétel, hogy a szervezetbe fölöslegben bevitt táplálékot a szervezetünk elraktározza.

kifli.jpeg

Nem csak a zsíros ételek, hanem a fölöslegben bevitt szénhidrátok is növelik zsírraktárakat.

"A kifli öl."

Bödőcs Tibort idézve.

Tudatosan ma már nem diétázom, de rengeteg dolgot beépítettem a mindennapokba, amikkel a testsúlyomat ezen a szinten tudom tartani. Nem éhezek, de odafigyelek arra, hogy mit eszek, és hogy minél többször sportoljak.

Nem arra törekszem, hogy minden étkezésem 100%-osan egészséges legyen, és minden nap 2 órát intenzíven mozogjak. Ez irrieális cél lenne hosszútávon, nem szenvedek emiatt.

Az a cél, hogy a lehetőségeinkhez képest válasszunk minél többször egészségesebb ételt, és minél gyakrabban döntsünk a sport mellett. Ezt viszont egy életen át tegyük.

casino_mocca.jpeg

A kávét és a teát is cukor nélkül iszom.

Persze van, hogy két hónapig nem mozgok, és van, hogy hosszú ideig nem eszek zöldséget, de ez nekem belefér, mert az év nagy részében sportolok valamit, és sok növényt eszem. Bicajjal járok dolgozni, szívesen futok a szabadban és szeretem a salátákat. :)

A túl sok információ káoszt tud okozni, ezért leírok 3 dolgot, amire figyelni szoktam:

1. Ritkán iszom cukor tartalmú italokat, így rengeteg fölösleges szénhidráttól megkímélem a szervezetemet. Legjobb a víz, de ez köztudott. Aztán a kávét és a teát is cukor nélkül iszom. Mindenkit bíztatnék, hogy próbálja meg, mert rövid idő alatt át lehet állni, és tényleg felesleges energiabevitel. A gyümölcslevekre, koktélokra és az alkoholos italokra desszertként tekintek, annyira sok bennük a cukor. Ha már választani kell, akkor inkább süti formájában viszem be a szénhidrátot, nem gyümölcslé formájában. :)

2. Sokat sportolok. A futást azért szeretem, mert rövid idő alatt sok kalóriát el lehet égetni, az egész alakot egyszerre formálja, és nagyon látványos a fejlődés. Bicajjal tavasztól őszig munkába járok. A jógával még csak ismerkedem, de úgy tűnik meg fogunk barátkozni. 

3. Az a saját szabályom, hogy zöldséget és gyümölcsöt bármikor és bármennyit ehetek. Nagyon várom már a dinnyeszezont, amikor az elfogyasztott mennyiségnek csak a hasam fizikai befogadóképessége szab határt. :D

IMG_20180414_235906_188.jpg

LELKI TÉNYEZŐK

életmódváltás, éhezés, kísértés, függőség, motivácó

LELKI TÉNYEZŐK

  • életmódváltás

Mindig hangsúlyozom, hogy a lényeg az életmódváltás, de tényleg komolyan gondolom. Ha belegondolok abba, hogy még hány évtizedet fogok élni, akkor ilyen távlatban teljesen mindegy, hogy megcsinálok-e egy hatvan napos diétát vagy sem. Mert nem számít. Olyan új szokásokat kell kialakítanunk, amik beépülnek a napi rutinba, és hosszútávon lesznek eredményesek. A diétákkal, fogyókúrákkal, nagy elhatározásokkal az is lenne a cél (amellett, hogy leadunk pár kilót), hogy az intenzív időszak tapasztalatait beépítsük a mindennapi életünkbe. Később már magunktól tudjuk, hogy hús mellé nem krumplit, hanem salátát kell enni, az éhségérzettel vigyázni kell, mert csalóka, hogyan készítsünk egészséges nassolnivalót 10 perc alatt, egy smoothie elkészítése nem is sok idő, melyek azok az üzletek, ahol az alapanyagokat be lehet szerezni... stb. Nincs mese, meg kell ismerni, és meg kell kedvelni az egészséges ételeket. Ha nem ismered az alapanyagokat, nem fogod használni őket. Menj étterembe, kóstold meg, próbáld ki, vedd körbe magad ilyen tartalmakkal az interneten, inspirálódj. 

smile.jpeg

Zöldségek és saláták nélkül nincs egészséges életmód és fogyás.

Ideje megszeretni őket.

A másik a sport. Ki is mondta? 40 éves korodig még eldöntheted, hogy sportolsz-e, utána viszont kötelező. Azért kell sportolni és egészségesen táplálkozni, mert 40 éves korunk után szinte minden egészségügyi paraméterünk folyamatosan romlani fog (direkt túlzok). Ha nem figyelünk oda, akkor nagy eséllyel ez még jobban/gyorsabban be fog következni. Most még azt gondoljuk, hogy nem baj, hogy 135/80 a vérnyomásunk, és fel sem tűnik, hogy nem fáj semmink, de ha nem figyelünk az egészsgünkre tudatosan, akkor ez a következő 20 évben nem marad így magától, az egyszer biztos. Ezért mielőbb el kell kezdenünk tudatosan tennünk az egészségünkért. Gyógyszereket szedni, orvoshoz járni, és vizsgálati időpontra várni nagy teher, jobb ezt kitolni, ha lehetséges.

  • éhség

Ne legyünk éhesek, ne éhezzünk. Azt megtanultam, hogy a főételből mindig rendesen kell enni. Ha éhesek maradunk ebédkor, akkor gyakran a desszertből eszünk túl sokat (milyen desszert..!?), vagy ebéd után két órával éhesen felfaljuk a reggelről megmaradt péksüteményeket. Ez mindkettő rossz forgatókönyv, így inkább a levesből és a másodikból együnk többet. Megéri.

  • kísértés

Éhség, szomorúság, stressz esetén legyen egészséges nassolnivaló a közelünkben. Lelki megterheltség idején gyakran oldjuk a feszültséget megnyugtató (szénhidrát- és/vagy zsírdús) ételekkel. A dolog évszázadok óta működik. A legfőbb cél az lenne, hogy a lelki problémát orvosoljuk. Ezzel is foglalkozunk, de előtte szívesen bevágunk egy krémest, vagy néhány evőkanál fagyasztott joghurtot, mint a filmekben.

Aki diétázik, annak fontos, hogy vészhelyzetben legyen előre kitalált és azonnal elérhető egészséges alternatívája a fagyasztott joghurtra. Lelki válságban, stressz esetén, vagy ha elkap az éhség, a kísértésnek nehéz ellenálni. Ilyenkor már nincs idő kitalálni, hogy mit is együnk a sütemény helyett. Előre bekészített egészséges nassolnivalót kell tartani a spájzban vagy a táskában: gyümölcs, puffasztott rizs, kölesgolyó, almaszirom, hámozott répa a hűtőben, vagy bármi, amit ilyen esetben csak előveszünk, és ehetünk.

borso.jpeg

Előre bekészített egészséges nassolnivalót kell tartani a spájzban vagy a táskában.

  • önuralom

KELL. És sokszor fáj. Nem szoktam a svédasztalt végigenni. Ezt már elfogadtam. De cserébe az összes ananászt leeszem a gyümölcspultról. ;)

  • függőség

Káros függőségeinket cseréljük le kevésbé károsra. Például krémesfüggőből változzunk avokádófüggőre (bár ez manapság nem igazán ökotudatos). Vagy fagyi helyett vegyünk fülbevalót. Nem pedig fagyi UTÁN fülbevalót...

A cukros mandulaszirupomat lecseréltem cukormentesre. Ez is számít.

  • motiváció

Motiváció nélkül nagyon nehéz bármit is csinálni. Ez egyéni, hogy kit mivel lehet éppen motiválni, és az is normális, hogy a lelkesedésünk időszakonként hullámzó. Erről is vaskos szakirodalmak születtek, mindenhonnan dézsából öntik a motivációt, csak rá kell találnunk a nekünk megfelelő módszerre. Példák: járj személyi edzőhöz, fizess be táplálkozási tanácsadásra (bezzegramona.hu), tölts le mintaétrendet (160 g-os diéta), csinálj kihívásokat, járj a barátnőddel fitneszezni, jutalmazd magad ha elérted a kitűzött célodat, vezess online naplót... 

szilaspatak.jpeg

Az a cél, hogy minél többször válassz egészségesebb ételt, és minél gyakrabban dönts a sport mellett.

De ezt egy életen át tedd.

Az egészséges életmód mindenkinek nehéz, és erőfeszítést követel. Van akinek még nálunk is nehezebben megy. Nem vagyunk egyformák. Szerencsére tanulhatunk egymástól, motiválhatunk másokat, és példát mutathatunk.

(ölelés)